Un codi QR és un sistema que s’utilitza per emmagatzemar informació, com pot ser per exemple un codi de barres, però on hi cap molta més informació. La inclusió del software necessari per a llegir codis QR a dispositius mòbils, ha permès que aquests codis s’utilitzin orientats al consumidor. Així doncs, el codi QR s’utilitza molt en publicitat impresa o targetes de presentació, ja que amb el dispositiu mòbil l’usuari pot fer la captura del codi i “traduir” aquest codi a la informació en si.

La informació emmagatzemada pot ser de diferents tipus:

  • Text o informació detallada
  • URL (una adreça web)
  • vCard, targeta de presentació en format digital: nom, cognoms, e-mail, telèfon, pàgina web…

És important que el codi QR inclogui informació que aporti un valor afegit a les simples dades de contacte o una pàgina web. D’aquesta manera, és útil si lliguem el codi QR a un producte, servei o esdeveniment concret, més que a una empresa o entitat.

El codi QR es pot aplicar de diferents maneres. Alguns exemples són:

  • Publicitat: flyers, cartells, anuncis o qualsevol tipus de publicitat impresa. L’usuari pot accedir a la pàgina web del producte o servei anunciat fent una captura del codi QR. També es pot utilitzar fent alguna oferta en concret per a aquests usuaris.
  • Targetes de presentació: targetes de la persona o empresa. La persona que rep la targeta es pot guardar el contacte de l’altre persona al seu dispositiu mòbil simplement capturant el codi QR.
  • Turisme i cultura: proporcionar informació addicional de llocs d’interès, museus, obres d’art… L’usuari pot accedir a informació addicional relativa a l’edifici o escultura que està visitant, o de l’obra d’art que està veient en un museu.

Utilitzar codis QR en publicitat dóna imatge de modernitat tot i que no s’utilitzi molt freqüentment. A Espanya, l’ús de codis QR és més alt que a altres països europeus com França, Itàlia o el Regne Unit, amb un creixement anual del 9%. Així doncs, l’ús de codis QR està augmentant i cada cop són més les aplicacions que ens podem descarregar als nostres dispositius mòbils per convertir aquests codis en informació rellevant.

De cara les empreses o entitats que volen utilitzar codis QR a les seves campanyes publicitàries, aquests codis es poden personalitzar (color, estil, afegir logotip) utilitzant diferents eines.

Exemple de codi QR personalitzat que fa d’enllaç a una pàgina de promoció de NBSP:

Codi QR

Articles relacionats